Quality is personal

Vandaag verschenen: 'Reclame', deel 4 van IE in Bedrijf

Reclame , deel 4 van IE in Bedrijf is een must read voor ondernemers, bedrijven én de reclame-industrie.

Na drie succesvolle eerdere delen verschijnt vandaag ‘Reclame’, deel 4 in de achtdelige reeks over intellectueel eigendom (‘IE’) uitgegeven door Legaltree Publishers. Geen theoretische beschouwingen, maar net als de eerste delen, een écht praktisch handboek voor iedereen die geen risico’s wil nemen als het gaat om de bescherming en het gebruik van intellectueel kapitaal

Juridische expertise helder uiteengezet 

Dit nieuwe deel van IE in Bedrijf is het eerste en enige boek over reclame dat zo volledig alle juridische aspecten belicht. Opnieuw geschreven in de inmiddels bekende begrijpelijke taal en vol met aansprekende voorbeelden uit de dagelijkse praktijk. Dat reclame een sterk visueel gericht vakgebied is, vindt z’n weerslag in dit boek. De cases worden ruimschoots door beelden ondersteund. Mede daardoor is dit deel aanmerkelijk dikker geworden. De auteurs, Marjolein Driessen (advocaat/partner bij Legaltree en IE-specialist) en Theo-Willem van Leeuwen (merkenjurist en eigenaar van merkenbureau Abcor), zijn er opnieuw in geslaagd juridische expertise te vertalen in direct bruikbare en toepasbare tips voor iedereen die met reclame te maken heeft en die wil weten waar de juridische grenzen liggen. Een hoofdstuk over misleidende reclame in de voedingsindustrie is geschreven door gastauteur Irene Verheijen-Scholten, een expert op dit gebied en eveneens advocaat/partner bij Legaltree. 

Reclame raakt de identiteit van merken en bedrijven

Reclame is niet weg te denken uit ons leven. We worden er dag in dag uit en vrijwel overal mee geconfronteerd. Dus ook in de juridische praktijk. Reclame raakt de identiteit van merken en bedrijven. Juist daarom zijn zaken op dit gebied voor betrokkenen vaak zwaarwegend. En ook daarom valt er over reclame meer te schrijven dan er in een boek past. In IE in Bedrijf – Reclame gaan Driessen en Van Leeuwen in op de belangrijkste onderwerpen, zoals vergelijkende en misleidende reclame, de regels die gelden bij online media, gebruik van portretten of characters , inhakers die worden gemaakt bij belangrijke gebeurtenissen en evenementen en ambush marketing . Het boek staat, nog meer dan de eerste drie delen van IE in Bedrijf , boordevol praktijkvoorbeelden, tips en fabels. IE in Bedrijf – Reclame is hierdoor onmisbaar voor zowel ondernemingen die hun intellectueel eigendom willen beschermen, als voor de reclame-industrie zelf. Wegwijzer in een woud van regelgeving Merkenrecht, modellenrecht, auteursrecht, portretrecht, handelsnaamrecht, octrooirecht. Het intellectuele eigendomsrecht dat een grote rol speelt in reclame, omvat een verzameling wettelijke regelingen waar veel ondernemers niet meer uit komen. Het oerwoud lijkt vaak ondoorgrondelijk. Dit heldere handboek verschaft echter waar mogelijk duidelijkheid. “Het komt veel voor dat geen juridisch advies wordt ingewonnen of dat advies wordt gegeven door juristen die geen specialist zijn op dit gebied. Dat leidt regelmatig tot verkeerde adviezen en onnodige rechtszaken die veel energie, tijd en geld kosten. Dat willen we met deze serie boeken helpen voorkomen.” , aldus de auteurs. 

Het boek is als eBook gratis te downloaden via www.ie-inbedrijf.nl. Een hard copy versie is vanaf ongeveer 15 mei a.s. te bestellen via Bol.com.